Automatický překlad

Na Babku a Pišťák | Tisk |  E-mail
Napsal Jakub Kencl
Pondělí, 31 březen 2008

Řevnice ( ČD ) - Babský potok - Babka - Pišťák - Stříbrný kopec - Řevnice ( ČD )

8 km - vhodné i pro horská kola

Cesta k Babskému potoku

Z nádraží Řevnice se vydáte vpravo pěknou lipovou alejí, kolem uhelných skladů a po cca 500 m dojdete na výchoziště turistických značek. Dneska si vybereme modrou a po ní vyrazíte na náměstí a kolem nákupního střediska, kde si můžete dokoupit poslední tatranky či něco ostřejšího na cestu, vyjdete další alejí až za hřiště házené, kde je další rozcestí. Tady půjdeme dále po modré. Pozor jsou tu dvě, jedna vede spíše doleva a zavedla by vás ke Šraňku a dále na Hvíždinec, tak tou ne, tudy cesta na Babku nevede. Zvolíme druhou modrou, která stoupá vpravo po asfaltové cestičce kolem Řevnického lesního divadla dále do Brdských hvozdů. Přejdete asfaltovou komunikaci do Mníšku a pokračujete stále do kopce po pohodlné cestě, která se po chvíli narovná a začne dokonce pozvolna klesat. Neradujte se je to jenom na chvíli, než dojdete k rozcestí u Babského potoka. Tady se od vás oddělí zelená, která vede údolím Babského potoka až na Skalku

Údolí Babského potoka

Tudy půjdeme příště, ale jestli jste tu v zimě, tak určitě popojděte alespoň 50 až 100 metrů proti proudu a budete-li mít štěstí najdete zde miniaturní ledové kaskády s nádherně průzračným ledem. Doporučuji se pohybovat pouze po cestě, jelikož spadané listí zakrývá dosti hluboké bahno okolo potoka do kterého by jste mohli zapadnout. Veřte, že vím o čem mluvím. Při focení jedné kaskády jsem zde zapadl až do půl lýtka. Nic příjemného.

Ledové kaskády na Babském potoku

No ale zpět na naší trasu, přeskočte potok, cyklisti zařadí "cirkusový" převod a můžete stoupat poměrně strmým, ale ne dlouhým stoupáním směrem na Babku. Po tomto stoupání dojdete na novou širokou svážní cestu, ze které jsou krásné výhledy SZ a Z směrem na Koněprusy a Kodské polesí. Nevýrazný kopec vpravo, na kterém vidíte i jasně bílou stavbu s hnědou střechou patří golfovému hřišti Karlštejn. Vlevo od něj je vidět pískovna v Bělči a podle mapy se vám určitě podaří identifikovat i další obce a kopce.

Sám doufám, že na tomto místě bude jednou popsaná fotka aby Vám orientaci usnadnila. Jakmile Fabián projeví náklonost s viditelností do kraje, tak nějaké záběry pořídím. Až si odpočinete a vynadíváte se jděte ještě kousek po široké cestě a za oplocenkou zahnete vpravo a po modré stoupáte až na rozcestí pod Babkou. Cyklisti mohou použít pohodlnější svážní cestu, která je na rozcestí dovede taky.

Z rozcestí se vydáme po vrcholové značce až na vrchol. Cyklistům doporučuji kola přivázat ke stromu a netahat je nahoru. Ještě než dojdete na vrchol, tak 50m pod ním je krásný výhled směrem na východ. Není toho tímto směrem moc vidět, ale už kvůli lomu pod Strážným vrchem stojí za to se zde zastavit. Odtud je to již jen pár kroků na ojedinělý vrchol Babky.

Vrchol Babky - v pozadí Strážný

Výhled na Strážný

Část lomu na jižní straně Babky Skalnatý hřeben Babky

Proč ojedinělý ? Většina vrcholů brdského pohoří má ploché a zalesněné temeno, ze kterých je těžko hledáme pohledy do okolního kraje. Babka je skalnatý vrchol z drabovských a skaleckých křemenců a převyšuje okolní terén. V 19. století zde také byl lom, ale naštěstí byl opuštěn dříve , než stačil pohltit vrchol Babky. Na nejvyšším bodě vrcholu byl někdy na konci 19. století postaven vyhlídkový altán a to díky okrašlovacímu spolku v Řevnicích. Dnes se můžete posadit maximálně na nějaký rovnější kámen.  Z vrcholu Babky je rozhled na JZ až SZ. Na jihozápadě vystupuje nad hostomickou dolinou mohutný a zaoblený Plešivec a jeho protějšek, špičatý Ostrý. Za Plešivcem se objevují vrcholky centrálních Brd a více vpravo se táhnou vrcholky severozápadní části brdského pohoří, hřbety Radče. Ještě dál k severu jsou vidět Křivoklátské lesy a hřbet Děda na jehož konci je vidět zástavba Berouna. Tam také zahlédneme lesklého hada Berounky a pokud ji budeme sledovat, dospějeme až k hlavní věži Karlštejna. Bohužel výhled dále k severu je již značně zarostlý a stromy nám zakrývají výhled na Říp, České středohoří s majestátní Milešovkou. Volně podle J. Čáky, "Po Brdech se chodí pěšky", 1969  (kurzívou označil paw 2010).

Při cestě dolů, zpět na rozcestí se nezapomeňte zastavit v lomu na jižní straně Babky. Nejen že je tu nádherně, ale je to ideální místo pro odpočinek a svačinu, či oběd. Několik ohnišť láká k rozdělání ohně a ukuchtění si teplého oběda, ale pozor jste v lese a sem otevřený oheň nepatří. Není tomu tak dávno co zde hasiči z blízkého i dalekého okolí bojovali o záchranu tohoto krásného lesa. Zbytky po tomto požáru můžete vidět ještě v lese v okolí vysokého vedení.

Břízy pod Babkou - pohled dolů... ... a nahoru

Po návratu na rozcestí pod Babkou se vydáte vlevo opět po modré značce, která vede po kraji lesa vedle svážní cesty a po chvíli se chystá tuto cestu křižovat. Můžete pokračovat po modré až na rozcestí se žlutou a pak po ní pod Pišťák, ale doporučoval bych vám zde z cesty uhnout doprava pod azimutem asi 220 stupňů, je tu malá pěšinka, která vás povede dál. Cyklistům doporučuji jet po svážní cestě až dolů do údolí, kde se opět shledají s pěšky jdoucími turisty, jelikož jejich trasa je pro kola dosti obtížná a závěrečný sestup je s kolem realizovatelný jen s velkým vypětím sil a nemohu ho nikomu doporučit, snad jen nejtvrdším cyklistickým sjezdařům  . Po svážní cestě je to docela pěkné svezení bez námahy, ale opatrně přeci jenom to není asfaltová kolonáda. Ale zpátky  k naší cestičce, která nás po 500m dovede na kraj kamenného valu bývalého hradiště na Pišťáku. Toto místo je nyní využíváno brdskými trempy a nachází se zde Osada vzpomínek, Malý bivak a ohniště prozrazují přítomnost trempů. Chovejte se zde, prosím, tiše a důstojně, jelikož jak název napovídá a jak záhy sami zjistíte je tu několik mohyl a křížů, které místním, přechodným obyvatelům této osady připomínají své kamarády, kteří již nemohou usednout u jejich ohňů.

Z této osady budeme dál pokračovat severozápadním směrem po hřebenu kolem posedu a krmelců, u kterých můžete zahlédnout srnky a divoká prasata, až na skalnatý vrchol Pišťáku. Tady bohužel výhled na severní stranu hyzdí místní skládka komunálního odpadu, ale zkuste si ji odmyslet a hned bude výhled na Řevnice o něco krásnější. Na jižní straně uvidíte hřeben, na  kterém se ukrývá kouzelné Jezírko. Na celém skalnatém hřebenu jsou nádherně zakrslé a větry ošlehané stromy a hlavně nádherné skalní útvary. Když sejdete po hřebenu o 100m níž uvidíte malou proluku ve skalách, jakoby sedlo. Tady velice rád sedávám v období kdy listí je na zemi a nikoli na stromech a  pozoruji údolí Moklického potoka, kde můžete opět zahlédnout srnky drápající se vzhůru do stráně či kroužící dravce vyhlížející svou kořist. I v zimních měsících je zde za slunečného počasí nádherně a odpolední slunce vás zahřeje i na duši.

Nyní následuje nejhorší část cesty, a to sestup do údolí Nezabudického potoka. Jděte severním směrem dolů ze svahu a držte se vpravo od pišťáckého lomu. Jděte opatrně, jelikož svah je poměrně prudký a kameny jsou dosti nestabilní. Myslím si ale, že tato námaha byla vyvážena krásou Pišťáku, o kterou by bylo škoda přijít. Jakmile sejdete dolů na širokou cestu, mate dvě možnosti. Buď vpravo po žluté do Řevnic a nebo vlevo, což doporučuji, po trase o cca 1km delší přes Stříbrný kopec. Pokud jste se rozhodli jít dále se mnou jděte asi 100m vlevo po žluté na křižovatku. Tady žlutá odbočuje doleva do kopce a odtud se taky řítí cyklisti jedoucí z Babky. Vy však půjdete doprava k závoře a po kraji pole, kolem památného stromu k posedu. Tady se podívejte doleva a na obzoru spatříte osamocený strom.

Tady se podívejte doleva ...

Pokud nejste znaveni a jestliže se slunce schyluje ke spánku, jděte se podívat na to nádherné přírodní divadlo, které se vám zdarma naskytne. Kolem plotu skládky se pak vrátíte zpět a pokračujete po zelené, zarostlou cestou až ke kravínu a hřbitovu. To už jste v Řevnicích a k nádraží to máte slabou půlhodiku cesty. Po panelce sejdete k prvním barákům a jdete, teď už sami - já už jsem  doma, dál po zelené až na nádraží.

Doufám, že se vám výlet líbil a jedete domů spokojeni.