Automatický překlad


Hlavní stránka arrow Zprávy arrow Zůstanou nakonec Brdy vojákům?
Zůstanou nakonec Brdy vojákům? | Tisk |  E-mail
Napsal Roman Poustka   
Sobota, 10 srpen 2013

 

   Po kotrmelcích na nejvyšších místech v posledních týdnech přichází středočeský hejtman Josef Řihák a dosud stínový ministr obrany s tezí, která by mohla pro Brdy a jejich další přírodní budoucnost znamenat kýženou záchranu. Hejtman prosazuje názor, že by budoucí vláda (velmi pravděpodobně středo-levicově zaměřená) neměla dále pokračovat v trendu zrušení vojenských Brd nastoleném někdejším ministrem obrany Alexandrem Vondrou. Rovněž stínový ministr obrany Jan Hamáček je pro zachování VVP a připouští, že by se měla optimalizace vojenských újezdů přehodnotit.

   Jak se na to díváte? Také to považujete za nejlepší variantu, která mohla nastat? Budou pro částečné zpřístupnění stačit podle vás dosavadní "nudle" a víkendový režim? Nebo byste do budoucna uvítali diskusi ohledně vojensko-civilního režimu do dalších let? Není na návštěvnost Brd už příliš velký tlak veřejnosti? Nebude při zachování VVP vhodné, aby se využily přípravné kroky, které měly předcházet vyhlášení CHKO k tomu, aby se dokumentace využila alespoň pro vyhlášení některých cenných lokalit za MZCHÚ (byť ve VVP)?

   Věříte stále v CHKO? Nebo si myslíte, že zůstane i nadále česká specialita v ochraně přírody - paradox v podobě zachovalého přírodního území ve vojenském prostoru uprostřed Čech?

Zobrazení: 21160

Komentáře (74)

RSS feed komentářů
 < 1 2 3 4
...
Opět se dá říct,že neoponuji vašemu názoru.Jsem z lesnické rodiny.Souhlasím,že Brdy jsou víceméně les hospodářský.Avšak,přece jen si myslím,že některé lokality by si zasluhovaly minimálně citlivější přístup.A dále,by mělo být umožněno lidem,co je chtějí pěšky nebo na kole navštívit,bez velkého omezení vstoupit(třeba i na Tok).A pak,ten momentálně čílý,dopravní ruch,kdy se jezdí všude a kdokoli,by měl skončit(právě kvůli přírodě,ale také tomu klidu).
Dohoda všech by měla být bez horkých hlav.Nebezpečí politických rozhodnutí,at už se týká třeba Vondry,Chalupy nebo Hamáčka je vždy velké.
Jinak souhlasím,kdysi jsem měl o také o fungování CHKO jiné představy než pozoruji dnes,co to přináší.Jen jsem trochu pesipistický,že v budoucnu budou lidé zodpovědnější,kéž by.
Keroška , září 27, 2013
...
V mládí jsem si myslel, že chráněná území slouží především k tomu, zamezit lidem (nadměrný ) přístup do nějaké lokality, aby nebyla (mechanicky) ničena, aby se nepošlapávaly rosty a neničily nerosty, a potom aby v ní byl klid pro zvěř a ptactvo. Možná to dodnes aspoň trochu platí v některých maloplošných zvláště chráněných územích (MZCHÚ ) – ale v těch velkoplošných (NP a CHKO) to neplatí vůbec, ba právě naopak. Tak zvaná velkoplošná ochrana se zvrhla ve služku turistického velkoprůmyslu. Přilákat davy a ty pak regulovat. A konzumní většinoví lidi to chtějí http://zpravy.idnes.cz/turiste..._domaci_zt
A většina financí NP a CHKO jde ne na nějakou „ochranu“, ale na zabezpečení návštěvnické informovanosti a infrastruktury.
K Brdům: Dokud byl újezd, tak v žádných, opakovaných koncepcích, nebyla CHKO Brdy prioritou. Prioritou se stala, a to ryze politickým rozhodnutím dvou pánů z ODS, kteří prominou, nejsou žádnými odborníky na přírodu, Chalupy a Vondry. Pak se toho mnozí chytli, nerozebírejme teď detailně proč.
To, že se zlepší stav lesů vlivem CHKO, je iluze. Ano, možná na těch čtyřech procentech první zóny. Jenže tam by to šlo prostřednictvím MZCHÚ. Jinde nikoliv. Iluze, opakuji. Dejte si tu práci a zjistěte si např. nedávno vznesené připomínky vlastníků (správců ) lesů, nejen VLS, ale i (a především) LČR, k CHKO Brdy. Zase zjednodušeně: když omezíte naše hospodaření nad rámec lesního zákona, zaplaťte nám újmu. A má tento stát (MŽP, CHKO) na to? No nemá!
Ani mně se nelíbí odvodňovací příkopy a další a další mýtiny. Nelíbí, esteticky. Asi jako mnoha vám jiným. Je ovšem potřeba přemýšlet dál. Jak jinak než mýtinami si ryzí přírodníci představují, že by se měl stav lesů změnit ?! Vždyť je to historicky dáno. Po různých kalamitách byly zalesněny obrovské plochy „naráz“. Musejí se tedy nyní místy „prokácet“ – když se to neudělá, tak by někdy v budoucnu zase musely být smýceny naráz. Uff.
A zákonem předepsané znovuzalesňování a podíly MZD (melioračních a zpevňovacích dřevin) jsou dodržovány. Kdo si myslí, že ne, tak ať si stěžuje. Neuspěje, protože několik kontrol v nedávné minulosti v Brdech proběhlo.
To, čím jsou střední Brdy cenné, je „pustota“. Zastánci CHKO chtějí (vědomě či nevědomě ) tu pustotu nahradit zglachšaltováním na úroveň jiných NP a CHKO: tj. vycházet všemožně vstříc návštěvníkům a hlavně mít těch návštěvníků co nejvíc. A to je přesně špatně. V Brdech by bývala byla šance ukázat „ostrov pustoty“ ve středních Čechách. Jenže, ukázalo se, že to hybatelé nechtějí.
Takže sorry, podle mého názoru, to nejlepší, co se může stát, je ponechat to uzavřeným vojenským prostorem. Pro příští generace, které možná budou zodpovědnější, než jsme nyní my.

Tichošlápek , září 26, 2013
Pro Námořníka
Dá se říci,že souhlasím(se vším,co jste uvedl).Vždyt jsem to i napsal.Ještě v 80.letech tam byla"divočina"a nikde nikdo(vyjma lesáků a vojáků a sem,tam dobrodruhůsmilies/wink.gif.Celé dny a víkendy šlo třeba ležet na hrázi Padrtského rybníka a nikdo nepřišel,nepřijel(nebo na Koruněsmilies/wink.gif...Jenže,to jsme měli socialismus a rok např.1979,či 1984).
Za posledních několik let se kondice Brd zhoršila.Díky turistům,kolařům a rozličným motoristům,ale také díky intenzivnějšímu a necitlivějšímu hospodaření.A co je pro Brdy dnes nejlepší budoucností,z toho,co se nabízí,si opravdu nedovedu představit.Každý má trošku jiné představy a priority.Škoda,že Brdy nemají ústa,třeba by nám dnes napověděly a ruku,třeba by někdo dostal i výprask smilies/cry.gif
Keroška , září 26, 2013
Pro Kerošku
Proč jsou Brdy výjimečnou krajinou? Protože jsou v porovnání s tou okolní jen minimálně zasažené civilizací. A to jen a pouze díky tomu, že jsou už více jak 80 let uzavřeným vojenským prostorem. Pokud se budeme bavit o přírodních hodnotách, podívejte se na priority orgánů ochrany přírody ve věci připravovaných CHKO a na to, na jakém místě v pořadí se Brdy nacházely předtím, než pan Vondra přišel s tím, že VÚ zruší.
Námořník , září 26, 2013
...
Zdá se mi,že BRDY tak,ani tak nedopadnou moc dobře.Je to opravdu složité.Snažím se podívat skutečně z pohledu přírody,ne lidí.Přikláněl jsem se víc K CHKO,to však má velká úskalí,ovšem,ale budou-li VL pokračovat v přístupu k přírodě jaký mají poslední roky,pak to Brdy také moc neuchrání.Vím o čem píšu,byl jsem z těch odvážnějších,co prozkoumávali tajemnství Brd od cca roku 1980 a dostal jsem se prakticky všude i třeba na "dopadovky".Mnohé se již změnilo a musím jednoznačně konstatovat,že k horšímu(primárně co se přírody týče).Samozřejmě,že je lepší,že už tam nejsou třeba vojáci SSSR a lidé můžou bez obav do brdských "hvozdů" vejít.
Keroška , září 26, 2013
...
To by mě taky zajímalo... Každej říká něco jinýho a jenom svůj názor považuje za správnej. Kdo se v tom ma vyznat... Každopádně zachování újezdu by mělo znamenat míň lidí v Brdech, a to by bylo, podle mě, pozitivní.
standa , září 26, 2013
...
Hm.A ted mi jen řekněte,zda je to pro brdskou přírodu dobrá nebo špatná zpráva..,(případně šumavsko-boletickou).
Keroška , září 26, 2013
voj. újezd Brdy asi zůstane zachován
Nejenže nějak neodsýpá pyrotechnická asanace, podle údajů České televize se z k pyrotechnické očistě plánovaných celkem 160 kilometrů čtverečních za rok dodnes podařilo vyčistit dva
http://sux.cz/73f3
, ale navíc po případném ( očekávaném ) vítězství ČSSD ve volbách do Poslanecké sněmovny bude celá optimalizace vojenských újezdů vrácena k přepracování s tím, že se bude znovu jednat o zachování vojenského újezdu Brdy http://www.hamacek.cz/aktualne...tarosty-v/
více též v článku publikovaném 23.9. v Deníku:
http://sux.cz/e88d

Tichošlápek , září 23, 2013
Hamáček a spol.
ČSSD měla už nezapomenutelného ministra obrany Tvrdíka. Povedlo se mu mnohé. Zdá se, že pro pana poslance Hamáčka je tento pán světlým vzorem. Sice zatím nedokázal rozumně vysvětlit, proč rušit místo Brd, které armáda nepotřebuje, Boletice, které potřebuje, ale to asi nevadí. Pan poslanec Hamáček a jeho přátelé k tomu určitě nějaký velmi vážný důvod mají, jen by nejspíš nebylo to pravé ořechové jej zveřejňovat.smilies/grin.gif
pavel , srpen 19, 2013
Hamáček chce rušit Boletice
V Příbramském deníku vyšel článek (viz http://sux.cz/24a8 ), ve kterém lze najít postoj zatím stínového ministra obrany Jana Hamáčka. Brdy by nerušil, sáhl by na Boletice.
rp96 , srpen 18, 2013
...
Pokud by pro hlubinné úložiště byly vybrány Boletice, pak "zájmové území HÚRAO" viz výkres zde http://sux.cz/1cdc by znemožnilo v podstatě veškerý výcvik vojsk v tomto VVP (drtivá většina cvičišť je lokalizována v něm ) . To znamená, že kromě Brd by de facto (z hlediska výcviku) byly zrušeny i Boletice.
Když nic jiného, je to důvod, proč rušení VÚj Brdy přinejmenším neuspěchat.
Tichošlápek , srpen 13, 2013
...
Myslím, že na těchto stránkách se asi nerozhodne jak to bude. Jestli prosadí své obchodní zájmy v Boleticích pan Hulínský, za nějž zřejmě poslanec Hamáček kope, nebo jestli zvítězí rozum - a zruší se VVP Brdy. Zdá se, že některým lidem nejvíc vadí, že by do Brd chodili turisté (a hned to nazývají turistickým velkoprůmyslemsmilies/grin.gif )a nijak je nevzrušuje, že bez té CHKO se z Brd za chvíli stane pustina. Tomu říkám láska k přírodě. smilies/cheesy.gif
P.S.: Úložiště jaderného odpadu v Boleticích je skutečně velmi reálné. Letečtí návodčí se cvičili a cvičí ve všech újezdech. Tak by se holt necvičili v Brdech a Boleticích, ale jen na Libavé, Doupově a na Březině. To je toho. Myslím, že s tímhle problémem si naši vojáci skutečně hlavu nelámou a sotva čekají na rady zvenčí. Spíš se budou muset vyrovnat s onačejšími problémy - třeba s nedostatkem financí. Kolik by asi stálo uzpůsobit Brdy tak, aby mohly nahradit Boletice?smilies/wink.gif A kolik by stála pyrotechnická asanace Boletic, kde je munice mnohem "rovnoměrněji" roztroušená, než v těch Brdech? No, proč to řešit - od toho jsou jiní.
pavel , srpen 13, 2013
...
Poslední měsíce a týdny ukázaly, že zachování vojenského újezdu Brdy je JEDINOU cestou, jak ubránit Brdy před turistickým velkoprůmyslem a především takzvanou turistickou infrastrukturou.
Rozhodovat bude až nová Sněmovna, doufejme ..........

Pokud jde o Brdy vs. Boletice. Malá poznámka k jedinému z mnoha faktorů. Současné vedení MO taktně mlčí o jedné věci (ačkoli mu to nepochybně musí být známo!! )
V Brdech se v posledních letech na letecké střelnici cvičívali letečtí návodčí, jedna z velmi perspektivních profesí s významem pro nasazení v rámci NATO . Letecká střelnice byla zrušena a nahrazena „lepší“ v Boleticích.
Česká republika je členem Mezinárodní agentury pro atomovou energii (IAEA), a tak jsou pro ni závazné i její směrnice. Podle NS-G-3.1 External Human Induced Events in Site Evaluation for Nuclear Power Plants (SAFETY GUIDE) se „letecké střelby a bombardování nesmějí provádět blíž než 30 km od „plánovaného místa“ „
Plánované úložiště jaderného odpadu se pokládá za staveniště jaderného zařízení ve smyslu výše uvedeného předpisu a plánovaný „povrchový areál“ u osady Tisovka je vzdálen od letecké střelnice Ondřejov asi 4 kilometry a hlubinné úložiště, podle polohy větrací jámy výdušné, je přímo pod ní.
Jinými slovy, pokud by došlo na stavbu úložiště jaderného odpadu ve vojenském újezdu Boletice, tamní letecká střelnice by musela skončit.
A ještě rádi by se vrátili střílet do Brd. Pokud by brdský újezd nebyl zrušen.
Když bude zrušen? Není to krajně nezodpovědné?

A to jen jeden faktor. Je jich mnohem víc.

Tichošlápek , srpen 13, 2013
K dotazům
Předem si dovoluji všechny přátelsky pozdravit a jemně upozornit admina, že když se takhle ptá, musí počítat s tím, že mu může odpovědět i nechtěný hlodavec - vzhledem k tomu, že to na amnestii zablokovaných přispěvatelů zatím nevypadá, píši opět jen výjimečně a jednorázově, neboť mi zdejší špek nedá... smilies/tongue.gif...


"Věříte stále v CHKO ? "
"Věřit" znamená mít důvěru ve věci, které (ještě ) nejsou vidět. Za odměnu uvidíme to, v co jsme věřili smilies/smiley.gif. A CHKO Brdy už je "skoro vidět"...smilies/smiley.gif... je to blízko a nedovedu si představit, že by takto rozjetý proces kdokoli mohl zvrátit a začaly by se rušit Boletice. Už se do toho vložila spousta práce a času všemožných institucí a orgánů, navíc CHKO (až na zdejší bratrstvo) vlastně všichni (obce i kraje chtějí ).
Zmatené breptání některých politiků v této době proto nelze brát vůbec vážně smilies/cheesy.gif a kdo ví, jak to s těmi předčasnými volbami vůbec bude... natož po nich.
Navíc hejtman Řihák by musel být úplný trouba, aby se v případě (jak píšete: středo-levicové vlády) nepokusil získat tak krásně předpřipravenou CHKO i s katastry pro Středočeský kraj... Myslete politicky, Jasánku smilies/tongue.gif !
brdská krysa , srpen 12, 2013
 < 1 2 3 4

Přidat komentář

menší | větší
security image
Opište zobrazená písmena

busy
 
© 2024 Brdy - stránky milovníků brdských hvozdů